Jordi Tomás

PIANISTA, DIVULGADOR, PROFESSOR

de Barcelona, Catalunya

Seran aquests professors els que l’esperonaran a obrir el seu repertori a compositors poc interpretats amb el piano modern com G. Frescobaldi, C. Seixas o A. de Cabezón.

Completà la seva formació musical i humanística al Conservatori Superior de Música del Liceu amb un especial interès per les assignatures de Historia de la Música i Estètica Musical que cursà amb M. Garriga i J. M. Mas i Bonet.

Posteriorment continuà la seva formació a l’Estudi de Música Àngel Soler on treballà amb P. A. Balcells i el propi A. Soler amb els qui assolí el grau superior de piano. Així mateix, també rep consells importants sobre l’acompanyament de la veu d’ A.Soler.

Pianista català nascut a Barcelona el 1975, inicià els estudis musicals amb M. Segarra a l’edat de 8 anys. Els amplià ingressant, amb 13 anys al Conservatori Municipal de Barcelona on s’educà, en l’especialitat de piano, amb J. M. Martí Aragonés, i, en la d’harmonia amb A. Llanas.

El Nadal i l'oratori "la Creació" de J. Haydn

Adam i Eva
Adam i Eva
Si parlem de música en majúscules i festivitats religioses, en general, el nostre cap tendeix a pensar en les commemoracions de Setmana Santa com aquelles que més han excitat la imaginació dels músics. La veritat és que les obres inspirades en els misteris propis d’aquells dies són d’una potència tant absoluta que  l’anomenar els seus títols i autors, ens duria a citar una corrua  d’obres fonamentals de tota la història de la humanitat: Les Lamentacions de Jeremies de G. P da Palestrina,  els Oficis de Tenebres de T.L. de Victoria , les grans Passions de Bach, ...

El temps de Nadal, tot i que de manera intuïtiva associem a una música de caràcter més popular, també ha estat font d’inspiració de grans obres; potser les més conegudes de totes són  el magnífic Messies de G.F. Haendel i l’Oratori de Nadal de J. S. Bach.

Avui, però, no us vull parlar d’aquestes peces. He triat una obra que tot i ser un oratori que no té una assignació temporal clara, jo trobo ben adient per a les èpoques de Nadal. Es tracta de l’oratori “La Creació” de J. Haydn.

Aquesta obra va ser composada pel gran mestre austro-hungarès entre 1796 i 1798; la va concebre com una continuació de la tradició haendeliana i amb el desig d’aconseguir que el seu nom esdevingués perenne en el temps.

La temàtica d’aquest oratori és extreta, principalment,  del llibre del "Gènesi" i del "Paradís perdut" de Milton.

Dividit en tres parts, en aquesta obra es canta la creació del món que culmina amb la creació de l’ésser humà. Tota la música de l’oratori és un prodigi de ingenuïtat, d’alegria i d’exaltació de la bellesa de l’univers creat que respira, per tot,  bondat.

Tot és disposat en ordre per afavorir l’ésser preferit del Senyor que és l’home.

És per això que, tot i no tenir temàtica nadalenca, trobo perfecte aquesta obra pels temps de Nadal. Què és el Nadal sinó la plasmació més tendre de l’amor de Déu envers els homes, la manifestació més transparent de la preferència de la Divinitat per la humanitat fent-se ella mateixa humana? No queda la humanitat i de retruc tota la creació “sacralitzada” per l’encarnació de Déu?

La música de Haydn és d’una simplicitat astoradora. El geni porta al nostre compositor a crear una música comprensible per a tothom; la seva música sembla fraternitzar tot el gènere humà. El senzill hi trobarà unes melodies que li encomanaran alegria i tendresa, i l’erudit trobarà elements intel·lectuals que el faran fruir. La música de Haydn aconsegueix explicar les coses més elevades amb el procediments més simples. És per això que us recomano escoltar aquesta obra aquests dies. Tot el missatge cristià, aquestes festes, és concentrat en un Nen nascut en una menjadora. Allò més simple, el Nen a la menjadora, conté tot el més gran, el més immens mai explicat.   

Us deixo un bonic enllaç de l’obra dirigida pel gran L. Bernstein i amb subtítols al castellà perquè no us perdeu detall!

Dilluns, 07 Desembre 2020 23:10

Sobre la interpretació Juan de Arellano (1614-1676) Començo aquest petit article mentre, de fons, en el meu estudi-despatx, sona el magnífic enregistrament que el pianista W. Kempff va fer de la Suite Anglesa núm. 3 de J. S. Bach; potser per...

Dilluns, 21 Setembre 2020 00:07

Dilluns, 27 Juliol 2020 00:00

Dilluns, 22 Juny 2020 12:00

Dimarts, 28 abril 2020 18:27

Enllà m'encamino, cap a la sagrada Nit Fiedrich Tot just neixia l’any 1800, que Georg Philipp Friedrich von Hardenberg, més conegut amb el sobrenom de Novalis, escrivia una de les obres més influents de tota la literatura universal: els...

Dimarts, 14 abril 2020 20:31

Voldria cantar fins a morir... Robert Schumann Escriure un article dedicat a les creacions de R. Schumann (1810-1856) comporta haver de posar en pràctica una gran capacitat de síntesi (capacitat que mai ha estat una virtut meva) ja que el...

Divendres, 27 Març 2020 21:32

Anton Bruckner o la transcendència de la música. Anton Bruckner Molt s’ha debatut al llarg de la història sobre la capacitat de la música per comunicar quelcom que no sigui estrictament musical (entenguis per musical, únicament i exclusiva, la...

Dissabte, 13 Gener 2018 01:32

Perquè la vida no pot existir sense moviment  Robert Schumann Quan l’any 1831, Robert Schumann aposta, de manera decidida i plena, per formar-se com a músic i determina que la seva vida ha de girar al voltant de l’art dels sons, crea, amb...

Dissabte, 22 Juliol 2017 16:18

Reflexions al voltant de l'òpera del darrer barroc Rinaldo Handel Si mirem l’evolució del gènere operístic des del seu naixement l’any 1600 fins a les acaballes del període barroc envers l’any 1750, ens adonarem d’una flagrant contradicció...

Divendres, 30 Desembre 2016 12:49

El Nadal i l'oratori "la Creació" de J. Haydn Adam i Eva Si parlem de música en majúscules i festivitats religioses, en general, el nostre cap tendeix a pensar en les commemoracions de Setmana Santa com aquelles que més han excitat la...

Diumenge, 26 Juny 2016 16:18

La fi d'un temps: correspondències entre A. Magnasco i D. Scarlatti trattenimento in giardino magnasco Rondava l’any 1740 quan un pintor, bastant extravagant, de nom Alessandro Magnasco i conegut com el “Lissandrino”, realitzava, a la ciutat de...

Divendres, 22 abril 2016 12:26

Un parell de llibres! Sant Jordi 2016 Doncs sí, inaugurem avui, diada de Sant Jordi! Iniciem,doncs, aquest espai per fer allò que més m’agrada: divulgar música, art i cultura. Per començar aquests articles, i tenint en compte que l’obertura...